Directia Generala Administratie si Relatia cu CGMB - CONSULTAREA CETĂȚENILOR ȘI A ASOCIAȚIILOR LEGAL CONSTITUITE
Proiect de hotărâre privind instituirea taxei speciale pentru promovarea turistică a municipiului București pentru anul 2023
Comentarii
Covaci Florin 2022-07-08 20:11:31
Doresc sa propun o serie de modificari:

1. Este necesar ca taxa sa fie colectata la nivel municipal intr-un cont dedicat fara sa fie folosite DITL-urile de sector.
2. Borderoul de plata a taxei trebuie sa fie in romana si engleza
3. Borderoul este necesar sa sufere mai multe modificari:

> Mentiune PF, PF Nerezidenta, PJ Rezidenta, PJ Nerezidenta in subtitlul borderoului
>„Baza de calcul” sa fie modificata in „Baza de calcul venituri directe” iar explicatia din baza decontului sa faca referire clara la sumele care nu au fost deja raportare, colectate si virate din partea unui intermediar cum ar fi de exemplu Booking, Airbnb, etc. Aici vor fi prezentate doar sumele care sunt incasate direct de catre hotelier si la care are obligata de colectare in nume propriu
> Contul in care s-a efectuat plata – Nu va mai fi necesar deoarece regulamentul va avea un singur cont colector, cel al PMB. Acest element este scos
> In sectiunea „Denumirea si Adresa structurii de primire turistica” se va realiza o caseta suplimentara pentru Sector pentru o diferentiere facila a deconturilor pe sectoare si o raportare mai usoara
> Pentru coloana „Tip structura de primire turistica cu functiune de cazare conform certificatului de clasificare” va fi adaugata optiunea „Fara clasificare obtinuta” si optiunea „In curs de clasificare”. Asadar, noul cap de tabel propun sa arate in felul urmator: „Tip structura de primire turistica cu functiune de cazare (Clasificat/Neclasificat/In curs de clasificare).”
> Mentionarea clara ca sectiunea „Seful compartimentului contabil” se refera la agentul care proceseaza cererea si nu trebuie completata de platitorul de taxa

• Anexa EXCEL transmisa prin mail trebuie sa aiba urmatoarele capete de tabel:
o Tip structura de primire turistica cu functiune de cazare conform certificat de clasificare: Exemplu – „Neclasificat/3 Stele/2 Margarete”
o Denumirea si adresa structurii de primire turistica: „Hotel Bucuresti” (Denumire comerciala) si „Bulevardul Regina Elisabeta 47, București” (adresa) – Este foate important ca sectorul sa fie separat evidentiat in capul de tabel pentru o raportare mai facila catre DITL-uri
o Sectorul pe raza caruia activeaza – „Sector 5” (sectiune noua)
o Numar de rezervari – In loc de numar zile turisti
o Baza de calcul venituri directe – Se refera strict la sumele incasate direct de catre persoana care completeaza declaratia – Asta inseamna ca, pentru sumele colectate deja prin Aribnb sau Booking (daca este procesator de plati), sumele respective nu vor mai fi incluse in baza de calcul, ramanand astfel doar cele din modificarile incasate direct, prelungiri de sejururi sau alte situatii in care colectarea taxei este facuta direct de cel care depune declaratia
o Taxa – Suma virata de catre platitorul de taxa
o Restul decontului se completeaza in borderou cu mentiunea legata de scoaterea coloanei „Contul in care s-a facut plata”,care nu va mai fi necesara in contextul unui cont bancar unic prezent in regulament.

• Realizarea unui borderou in engleza pentru persoanele nerezidente fiscal si intermediari internationali persoane juridice (Airbnb, Booking, etc). Aceste tipuri de formulare fiscale exista si sunt folosite chiar de ANAF pentru a simplifica procesul de completare. La acest borderou in engleza este necesar ca datele de identificare sa fie internationale:
o In loc de CIF trebuie sa apara in mentiunile explicative si VAT CODE/NUMBER – Aceasta este modalitatea internationala de identificare a unui operator economic.
o Este posibil ca informatiile din sectiunea BAZA DE CALCUL sa fie confidentiale pentru anumiti operatori, asadar, propunerea mea ar fi sa facem acest lucru optional pentru operatorii internationali. Spatiu in care pot completa sa fie trecut cu mentiunea CONFIDENTIAL.

• Realizarea unei adrese de mail unice pentru primirea acestor documente in format digital – Exemplu de adresa taxaturistica@pmb.ro Este necesar ca adresa respectiva sa aiba o cota dedicata de alocare a mailurilor si o capacitate de stocare foarte mare pe server pentru a putea procesa si primi toate deconturile si atasamentele aferente. O varianta de digitalizare prin existenta unui formular digitalizat care sa inlocuiasca completarea borderoului ar fi o solutie dezirabila care se poate implementa facil de departamentul IT.

4. O companie sau proprietar care detine multiple locatii turistice din oras trebuie sa poata trimita raportarea doar intr-un singur loc la PMB (nu la sectoare)
5. Taxa ar trebui sa reprezinte sura de venit la Asociatia de promovare turistica BTB, nu sa se verse in bugetul consolidat al PMB. Exista obligatie de taxa speciala in codul fiscal.
6. Cuantumul amenzilor nu este suficient de mare incat sa reprezinte un factor demotivant in nerespectarea acestei hotarari si/sau fraudarea acesteia prin colectare si nevirare. Propun urmatoarele modificari de limite la Articolul 6:
• La Art. 6 (5) - Se include mențiunea: „Colectarea, nedepunerea si nevirarea sumelor datorate reprezinta fapta penala si este incadrata la fapta de Frauda si se pedepeste conform legii in vigoare”
• La Art. 6 (3) – Valoarea pentru persoanele fizice creste de la 82-320 lei la 200-600 lei pentru punctul a) si de la 320-730 lei la 2 000-3 000 lei pentru punctul b)
• La Art. 6 (4) – Valoarea pentru persoanele juridice creste de la 250-950 lei la 2 000-3 000 lei pentru punctul a) si de la 6 000-10 000 lei pentru punctul b)
• Evident, aceste valori ale contravențiilor trebuie sa se incadreze in limitele maximale permise de lege.
• Pentru o buna implementare a acestei monitorizari, in baza datelor oferite de catre intermediari, vom avea posibilitate sa trimitem date despre cei aproximativ 4 000 de operatori nedeclarati (PF si PJ) de la nivelul Municipiului Bucuresti. Vom transmite pentru fiecare DITL date care vor ajuta la modificarea incadrarii imobilului de la tipul Rezidential la cel Comercial sau Mixt. Pentru cei care au un numar mare de tranzactionare si de rezervari dar care nu au completat niciodata un decont, se vor putea indrepta cei de la DITL catre ANAF pentru verificari suplimentare, inclusiv pentru suspiciune de fraudare si deturnarea taxei colectata si neplatita

Daca toate aceste masuri ar fi implementate vom putea obtine urmatoarele efecte estimate:

1. Peste 3 000 de operatori PF si PJ vor iesi la suprafata si vor contribui la bugetul local
2. Vor fi inclusi ca parteneri cei din platformele de tip Airbnb, Booking si altele pentru a creste transparenta industriei dar si prin colectarea veniturilor.
3. Daca la nivelul anului 2021, in condiții pandemice, au fost colectate 1.2 milioane de lei pana in Septembrie inclusiv la o taxa de 0.5%, putem estima ca pana la sfarsitul anului in curs se vor colecta aproximativ 1.6 milioane de lei la o taxa de 0.5%. Consider ca prin marirea taxei la cota de 2% de la care am pornit initial am putea reveni la valoarea de 10 milioane de lei initiala plus, estimez eu, o dublare a acestei taxe prin includerea acestor masuri si parteneriate. Asadar, consider ca putem ajunge la finalul anului 2022 la o valoare estimativa de 20 de milioane de lei.
4. Cu un astfel de buget, folosit cu adevarat in scopul promovarii turistice, putem accelera initiativele de impact ale asociatiei Bucharest Tourism Board printre care si proiecte foarte utile precum Bucharest City Pass de servicii integrate ale orasului Bucuresti.
5. Vom scoate la lumina cativa mii de operatori care au incadrare Rezidentiala desi opereaza activ servicii Comerciale. Aceste date vor fi folosite de DITL pentru identificarea celor care nu raporteaza corect incadrarea imobilului.
6. Vom lupta impotriva fraudei din randul celor care colecteaza abuziv taxa, dar nu o platesc catre autoritati.
7. Vom crea o piata competitiva in care cei care colecteaza taxele si le platesc nu vor mai avea un pret mai mare fata de cei care nu fac acest lucru.