Directia Generala Administratie si Relatia cu CGMB - CONSULTAREA CETĂȚENILOR ȘI A ASOCIAȚIILOR LEGAL CONSTITUITE
Proiectul de hotărâre privind modificarea și completarea Normelor de Protecție a Spațiilor Verzi pe teritoriul Municipiului București, prevăzute în Anexa nr.1 la Hotărârea Consiliului General al Municipiului București nr. 304/31.08.2009
Comentarii
mihai 2023-05-23 16:11:04
Referitor la Art I Alin 2 lit b) din hotarare, care mentioneaza cuantumul amenzilor pentru "recoltarea de fructe [...]" consider ca e necesara o clarificare pentru ca nu vad nicio problema in a culege si consuma visine, corcoduse sau alte fructe care cresc in copacii sau arbustii din zonele verzi. Altfel, orice mana intinsa care culege un astfel de fruct fara a distruge cu adevarat nimic (fructele cad la sfarsitul sezonului pe trotuar unde sunt maturate de operatorii de salubritate) poate conduce la o amenda a carui rost nu il vad.
Pe scurt consider ca ar trebui separata o actiune care distruge spatiul verde (ruperea de crengi/muguri/recoltarea de plante) de o actiune care nu produce nicio distrugere si pe care multi locuitori, in special copiii sau cei care au copii, o practica sporadic si spontan.
Cornel Eftimie 2023-05-23 18:13:06
Scoateți paragraful cu amendarea celor care recoltează fructe sau plante medicinale, e aberant!
Cum să amendezi un cetățean care ia și mănâncă niște corcodușe dintr-un pom de pe stradă?? E mai bine să rămână acolo ca să se coacă și să cadă pe jos sau pe mașini?
Bogdan Stroe 2023-05-23 20:03:16
Un proiect mai mult decat necesar. Cei care taiau copacii acum cateva zile in zona retrocedata din IOR radeau in fata oamenilor de acolo. Spuneau ca platesc amenda de 25 de lei pentru fiecare copac taiat si gata.
Bogdan Stroe 2023-05-23 22:23:07
Ar trebui sa poata fi sanctionate si betonarile si pavelarile de spatii verzi facute fara autorizatii si avize. In Sectorul 3 se intampla asta de 10 ani. Daca le punem cap la cap vedem ca a-au pierdut hectare intregi de spatii verzi din gradinile blocurilor in acest fel.
Beni 2023-05-24 09:04:32
Scoateti va rog din alineatul 2 de la articolul 1 "Recoltarea de fructe". Este o masura destul de aberanta care poate duce la abuzuri din partea autoritatilor.
In rest, proiectul este unul de nota 10. Felicitari!
Andrei 2023-05-24 10:51:57
Consider oportuna majorarea amenzilor insa trebuie propusa si o amenda/penalitate pentru emiterea avizelor de defrisare/toaletare sau chiar aprobare tacita dupa expirarea termenului de emitere.
Trancă Corina 2023-05-24 10:52:10
La alin.(1) lit. a) adăugați și rădăcinile ca parte componentă din arbori, pe lângă altele poate să sune așa:
alin.(1) a) Decojirea rădăcinilor/trunchiurilor/ramurilor de arbori, baterea de corpuri străine pe rădăcini/trunchiuri/ramuri
(inclusiv fixarea de indicatoare și reclame, găurirea arborilor), legarea de sfori sau sârme neautorizate (care pot ștrangula rădăcinile/trunchiul sau ramurile, turnarea de substanțe
toxice, saline sau inflamabile pe tulpinile arborilor, intervenția de orice feI pe rădăcini/trunchiuri/ramuri ale
arborilor, arbuștilor, trandafirilor, lianelor, gardurilor vii;
Trancă Corina 2023-05-24 10:56:08
Scoateți termenul de "toaletare"
dod 2023-05-25 09:30:45
Un proiect foarte bun. Scoateti Alin. (2) lit. b) cu recoltarea de fructe si plante medicinale pentru persoane fizice, atat timp cat nu sunt adunate pt a fi comercializate nu cred ca este o problema.
Cristian 2023-05-25 11:42:58
In reglementarea operatiilor ce pot fi facute asupra vegetatiei, consider ca ar trebui facuta o distinctie intre o propritate privata intr-o zona protejaza si in alt fel de zona.
Intr-o curte ‘normala’, asa cum e formulata legea acum, daca plantez un brad si decid peste 10 ani sa-l scot, pot face acest lucru doar intr-un mod reglementat - ceea ce mi se pare f ciudat.
Inteleg ca trebuie reglementata defrisarea in zonele retrocedate dintr-un parc, dar destinatia acelui loc este parc - e o zona ‘protejata’, nu o curte de casa.
Trancă Corina 2023-05-25 13:16:17
Pentru ca acest punct să funcționeze de la Art.II lit. f) "Pentru diminuarea fiecărui metru pătrat de spațiu verde prin acoperirea spațiului verde cu orice material care nu mai permite existența vegetației. În cazul în care se constată o data cu diminuarea spațiului verde și afectarea vegetației dendro-floricole (arbori, arbuști, liane, flori, gazon, etc.) existente pe acesta, se va încadra și sanctiona distinct
conform constatarilor faptelor prevazute în articolele anterioare.)" Pentru a se putea constata reducerea suprafețelor verzi trebuie să se și știe care sunt acele spații verzi, deci fără Registrul spațiilor verzi oricine poate să zică "aici oricum era beton".
Pe lângă asta, sancționarea acestui aspect (de diminuare a spațiului verde sau reducere a calității spațiului verde) ar trebui să fie completat cu "aducerea la starea inițială" sau după caz refacerea/repararea suprafețelor afectate. Doar în acest fel se poate recâștiga spațiul verde pierdut.
Apoi, sintagma "orice material care nu mai permite existența vegetației" trebuie reformulată sau înlocuit "vegetației" cu "biodiversității" pentru că unele specii mai rezistente au prostul obicei să iasă și prin crăpăturile asfaltului sau chiar pe suprafața acestuia.
Gabriela Iordan 2023-05-25 16:39:05
Buna ziua, iata propunerile mele:
1. Eliminarea cu totul a alin. (2) lit. b) cu recoltarea de fructe si plante medicinale pentru persoane fizice.
Consumul de fructe este binevenit. Incurajeaza alimentatia sanatoasa mai ales la cei mici si apropierea de natura.
2. Cred ca ar trebui adaugat si mentionat mai bine standardul pentru alveola stadala pentru plantarea pomilor. De multe ori alveolele sunt acoperite cu ciment, Vad pomi care sunt mai nou cimentati pana la baza trunchiului. Ce dimensiune trebuie sa aiba o alveola pentru radacini sanatoase?, la cat timp trebuie udata? mai ales iunie-octombrie (anotimpul cald secetos), ce specii locale si diverse trebuie plantate?, la cat timp este verificat un arbore pentru a verifica daca este sanatos.?..
3. se poate face ceva pentru a reglementa o cosire mai rara a spatiului verde si gradinilor (as spune doar 1 data pe an si doar 50% din suprafata unui parc pentru conservarea biodiversitatii si pentru reducerea secetei si a caniculei?)? cu lasarea materialului vegetal pe pozitie pentru a suprima cresterea viitoare a vegeteatiei si pentru a mulci astfel pamantul - mentinere umezeala si compostarea pe loc pentru regenerarea solului?
4. se poate interzice gazonul si incurajate pajistile florale si plantele perene?
5. se poate interzice folosirea plasticilor in inrgijirea spatiului verde cum este folia de mulcire de plastic? si injurasata tocatura de lemn ca mulci natural?
6. se pot interzice suflatelor si se poate incuraja lasarea frunzelor pentru autocopostare in spatiile verzi, cel mult lasate stranse in movile pentru multiple beneficii si reducerea impactului prostului obicei de strangere in saci de plastic a frunzelor si cararea lor cine stie unde?
7. se poate incuraja si sprijini infiintarea spatiilor / cutii de compostare comunitara a resturilor vegetale - cel putin 1 la 500m? de preferat 1 / fiecare gradina sau parc?
8. se pot incuraja si sustine gradinile comunitare ca spatii de socializare si miscare sanatoasa, educatie pentru natura si sanatate, reducerea poluarii prin consum responsabil si local?
9. se pot interzice substantele chimice precum insecticidele, peticidele si raticidele? suntem in plina criza climatica si ecologica, a biodiversitatii, pierdem specii la secunda, apar dezechilibre majore cand poluam atat de iresponsabil cu substantele impotriva tantarilor/capuselor/sobolabilor care nu fac decat sa ne otraveasca pe noi oamenii si celalte specii. Tocmai ce am observat pomi fructiferi care se chinuie sa supravietuiasca pentru ca sunt plini de afide pentru ca buburuzele au murit de la insecticidele din oras. Nu exista otrava pentru tantari /capusele / sobolani care sa nu omoare si alte specii in jur si sa nu ne otraveasca si pe noi oamenii!
10. pe perioada anotimpului secetos canicular (iunie-octombrie) se pot uda spatiile verzi in loc de strazi/ sosele?
Ar mai multe de spus.
Multumesc!
Anca 2023-05-25 17:01:10
Masurile propuse sunt foarte binevenite , numai cu amenzi lumea se civilizeaza-dar ar mai trebui completate.
Știu că orașul are probleme cu porumbeii, ciorile, șobolanii, gandacii
Porumbeii au devenit o adevarata calamitate
Sunt culoare de găinaț prin cartiere si parcuri sau prin locurile de joacă, unde mereu se găsește o persoană care să-i hrănească cu boabe, e chiar un covor de găinaț pe jos. Aproape că nici o bancă nu e curată.
Fațadele blocurilor, cladiri, monumente, statui, masini, trotuare, bancile parcurilor, toate s-au degradat din cauza rezidurilor și a excrementelor lăsate de porumbei, dintre toate excrementele, cel de porumbel fiind cel mai acid.
Se favorizeaza apariția unor focare de infecție, prin resturile menajere, lasate de acei „iubitori de pasari si animale”, punând în pericol starea de sănătate a bucurestenilor prin inmultirea porumbeilor, ciorilor si a sobolanilor.
Se poate face ceva?
Aveti măcar vreo soluție?
Exista preocupare din partea edililor?
Poliția Locală ar putea să amendeze, persoanele care și-au făcut un obicei din hrănirea porumbeilor si animalelor pe domeniul public cat si in balcoane sau pervaze daca ar exista o hotarare a Primariei
Pentru a reduce numărul porumbeilor și totodată mizeria pe care o fac, primăriile altor orașe din țară au interzis hrănirea lor pe domeniul public . expl.Timisoara , iar in mai toate tarile civilizate se aplica masuri mult mai drastice cu amenzi mari, in unele tari ca de exemplu Thailanda se face inchisoare.
NOI CE ASTEPTAM ????
Manuela 2023-05-25 18:15:00
S-ar putea ca problema pe care v-o expun să nu facă obiectul acestei viitoare hotărâri de consiliu dar încerc și pe această cale. În fața blocului în care locuiesc există un spațiu verde pe care spre norocul nostru nu a fost construit nimic. În mandatul fostului primar acesta a fost împrejmuit cu gard verde dotat cu aspersoare tocmai pentru a nu fi vandalizat. Nu discut aici problema împrejmuirii cu care se pare actualul primar nu este de acord dar ideea este că și așa împrejmuit acest spațiu verde este folosit de proprietarii de câini pe post de teren de joacă pentru aceștia. Și pe lângă câini și stăpânii sar gardul. Menționez că la aproximativ 100 m există un loc amenajat pentru câini. Vă rog frumos să nu înțelegeți că nu sunt o iubitoare de animale, am și eu, dar cred că nimeni nu este mai presus de lege. Poate ar trebui și așa ceva specificat și poate ar trebui într-un fel, ce nu au voie să facă. Poate niște panouri cu nu călcați iarba sau interzis câinilor. Oricum legea referitoare la plimbatul câinilor cu lesă și cu botniță pentru anumite rase nu se respectă iar de mizeria de pe trotuare nu mai discutăm. Măcar spațiile verzi să le păstrăm. Locuiesc în sectorul 6 și vă mulțumesc anticipat.
BOGDAN CAZACIOC 2023-05-25 18:20:44
Sunt de acord cu acest proiect si il sustin. Bravo celor care au propus
Bogdan Stroe 2023-05-26 18:00:36
La articolul 2(b) trebuie prevazuta si situatia deteriorarii spatiilor verzi prin decopertarea vegetatiei (ce se intampla acum in zona retrocedata din IOR). Si ar fi bine sa fie explicit pusa amenjarea de alei fara avize, sa nu se interpreteze ca e altceva decat betonare.
LEGE 2023-05-29 13:16:50
Trebuie articol nou pentru:
- ambele feluri de excremente ala câinilor trebuie colectate de proprietarul animalui de companie, altfel amendă mare,
- câinii în parc au acces numai în locul special amenajat, făre să fie fară lesă , să poată săalerge prin parc, altfel amendă mare;
- interzis ruperea plantelor si a crengilor , altfel amendă mare,
- interzis trotinetelor electrice si bicicletelor pe aleile parcului, altfel amendă mare;
- interzis murdărirea băncilor mai ales din cauza animalelor de companie, altfel amendă mare;
- interzis aruncarea mucurilor de țigarete și , altfel amendă mare;
Amendă mare, minim 5000 lei.
OBLIGATII EGALE SI DREPTURI EGALE 2023-05-31 15:25:15
Normele de protectie a spatiilor verzi pe teritoriul Municipiului Bucuresti au fost elaborate si aprobate in anul 2009 prin H.C.G.M.B. nr. 304, presupun pe baza reglementarilor de nivel superior in domeniu, astfel cum sunt prezentate in preambulul actului normativ mentionat.
Pana la data prezentei nu am identificat vreo modificare, completare, actualizare a H.C.G.M.B. nr. 304/2009 in raport cu modificarile si completarile actele normative care au stat la baza elaborarii normelor si a actului normativ, respectiv:
- Legea nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor – din anul 2009 si pana in prezent a suferit 4 modificari si completari (in 2009 a fost republicata; in 2012 a suferit modificari și completari; in 2014 a fost modificata si completata de 2 ori).
- O.U.G. 195/2005 privind protecţia mediului – din anul 2009 si pana in prezent a suferit 35 de modificari si completari.
Consider ca Normele de protectie a spatiilor verzi pe teritoriul Municipiului Bucuresti adoptate in anul 2009 trebuie actualizate in integralitate in raport cu legislatia specifica si cu realitatile din Bucuresti – capitala Romaniei.
Nu este suficient sa se modifice doar cateva articole din norme care se refera strict la contraventii si sanctiuni fara a analiza rezultatele aplicarii acestor norme in starea spatiilor verzi si a vegetatiei din oras.
Altfel, presupun ca normele adoptate in anul 2009 sunt considerate de institutia dvs. si de cei care vor aproba proiectul de hotarare aflat in dezbatere publica ca fiind performante in domeniul de aplicare. In opinia mea o astfel de apreciere ar fi un paradox in raport cu starea deficitara a spatiilor verzi publice, atat din punct de vedere cantitativ cat si calitativ, pentru care autoritatile publice locale au obligatii specificate clar in Legea nr. 24/2007.
Consider ca ar fi benefic pentru cetateni si pentru cei care analizeaza si decid aprobarea proiectului de hotarare ca PMB sa prezinte public un raport de analiza a modului in care se aplica si se respecta prevederile normelor aprobate in anul 2009 si a rezultatelor obtinute pe parcursul celor 14 ani de aplicare, in special cu argumentele care au condus la propunerea actuala de modificare a contraventiilor si care este impactul previzionat dupa aplicarea acestora.
Daca ne uitam cu atentie pe domeniul public, spatiile verzi de diminueaza sau dispar chiar prin lucrarile realizate de autoritatile publice care le au in administrare sau de firmele angajate de acestea. Aceasta inseamna ca amenzile vor fi platite tot din bugetul local, inclusiv in cazul firmelor care au o marja de profit suficienta in contractele cu autoritatile locale pentru acoperirea unor eventuale sanctiuni in cazul in care au nesansa de a fi „parati” de cineva.
Legea nr. 24/2007 privind reglementarea si administrarea spatiilor verzi din intravilanul localitatilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare se refera la spatiile verzi publice ale statului si ale unitatilor administrativ teritoriale, si in niciun caz la terenurile proprietate privata a persoanelor fizice si juridice. Se poate aprecia acest aspect prin coroborarea prevederilor de la art. 3, art. 4 si pct. 9 de la art. 18 din Legea nr. 24/2007 actualizata.
Mentionez ca nu am reusit sa indentific in clasificarea si in definitiile spatiilor verzi din legea mentionata, unde se incadreaza cei 8 metri patrati de pamant din curtea proprietatii mele private (persoana fizica) acoperiti cu iarba si pe care am plantat un arbore acum 25 de ani (fara a fi obligata de vreo autoritate sa-mi asigur un minim de spatiu verde in fata casei, de altfel pe un teren extrem de mic ca suprafata).
Ca urmare perpetuarea unui obligatii impuse de o autoritate publica locala doar in sarcina persoanelor fizice si juridice care detin terenuri private pe care si-au amenajat un petic de spatiu verde sau au plantat arbori, din banii proprii fara vreun sprijin din partea autoritatii publice locale constituie o ilegalitate fata de prevederile Legii nr. 24/2007 actualizata si o inechitate in raport cu toate persoanele fizice si juridice care detin o proprietate fara a avea spatiu verde sau arbori pe terenul proprietate privata (curti betonate in totalitate, proprietarii de apartamente la bloc, etc.)
Mai mult, Legea nr. 24/2007 prevede la art. 2, faptul ca „Statul recunoaște dreptul fiecărei persoane fizice la un mediu sănătos, accesul liber pentru recreere în spațiile verzi proprietate publică, dreptul de a contribui la amenajarea spațiilor verzi, la crearea aliniamentelor de arbori și arbuști, în condițiile respectării prevederilor legale în vigoare”.
Legea spune clar, persoana fizica are dreptul si nu obligatia de a contribui la amenajarea spațiilor verzi. In opinia mea, legiuitorul are in vedere stabilirea unei relatii de parteneriat intre stat, autoritati publice si persoanele fizice.
Toti cetatenii care au domiciliul in Bucuresti platesc taxe si impozite potrivit prevederilor legale.
Toti cetatenii au dreptul de a le fi respectate drepturile prevazute in Constitutia Romaniei (inclusiv dreptul de proprietate privata).
Toti cetatenii au dreptul de a beneficia de serviciile, lucrarile, investitiile care se realizeaza la nivelul orasului din bugetul local.
In aceste conditii, de ce spatiile verzi din jurul blocurilor aflate in proprietatea publica a Municipalitii si administrate de primariile de sector, sunt intretinute din bugetul local iar persoanele fizice care au vegetatie pe terenul proprietate privata nu beneficiaza de vreun suport financiar din partea autoritatii publice locale, ci din contra au obligatia de a obtine aviz pentru orice ramurica taiata dintr-un arbore, sa planteze in compensare alti arbori sau sa-i „doneze” autoritatii publice locale ca sa-i planteze pe domeniul public (asa numitele plantari in compensare cum se prevede in normele din 2009).
Consider ca este relevant sa se precizeze care sunt costurile pentru o persoana fizica sa defriseze un arbore (sa presupunem viabil) si sa achizitioneze 6 arbori pentru a-i dona autoritatii publice locale si care sa raspunda intocmai caracteristicilor (dimensiuni, specie) solicitate de autoritatea publica pentru a fi plantati pe domeniul public.
Un pensionar cu o pensie lunara de 1500-2000 lei cum se va descurca pentru rezolvarea situatiei de mai sus? Renunta la medicamente, mancare, facturi utilitati pentru ca are o obligatie ilegala in raport cu ceilalti cetateni care se bucura sa priveasca de la etaj in curtea lui?
Sigur, vedem adesea in mass media, situatii in care se reclama agresarea si chiar taierea de la baza a arborilor, precum situatia terenului din zona parcului IOR, care conform informatiilor prezentate de jurnalisti este un teren proprietate privata a unei persoane fizice. Autoritatea publica responsabila, daca era cu adevarat interesata de recuperarea terenului in cauza, avea posibilitatea de a-l recupera in timp util, in baza prevederilor Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local sau prin alte cai legale, reglementate prin alte acte normative, pe care functionarii publici din institutiile publice au obligatia de a le cunoaste si de a le aduce la cunostinta conducatorilor acestora, pentru a decide solutia cea mai buna pentru cetateni.
Amenzile propuse de dvs. se vor aplica atat in cazuri precum cel din IOR (care in opinia mea este ilegala deoarece terenul se supune pct. 9 al art. 18 din Legea nr. 24/2007) dar si unui amarat, persoana fizica, care are un corcodus sau un fals otetar (arbore invaziv) in cei 2 metri patrati din curtea proprie. Se va aplica in aceasta situatie respectarea unei proportii rezonabile in raport cu prejudiciul adus mediului? Cum se stabileste prejudiciul?
Bineinteles ca amaratul va fi amendat chiar daca pe strada lui si in tot Bucurestiul, pe domeniul public sunt numeroase alveole goale fara arbori, alveole betonate, abori uscati gata sa se prabuseasca, parcuri si alte spatii verzi neintretinute, fara sa fie cineva sanctionat pentru toate acestea.
Pana la urma, se pare ca oligatia de a se asigura 26 metri patrati de spatiu verde pe cap de locuitor revine proprietarilor din domeniul privat si in niciun caz autoritatilor publice locale?!
Exista o evidenta si o analiza a sesizarilor privind nerespectarea normelor care fac obiectul proiectului de hotarare si a modului de solutionare a acestora de catre oraganele de control?
In cazul in care organele de control nu pot dovedi fapta si nu pot stabili vinovatul, care este efectul cresterii amenzilor propuse de dvs. prin proiectul de hotarare?
Nu exista o evidenta a spatiilor verzi publice, nu exista o evidenta a arborilor de pe domeniul public iar in cazul terenurilor private este interzisa de lege o astfel de inventariere. Practic, organele de control nu vor detine argumente, documente justificative care sa ateste starea initiala a terenului si atunci se va aplica principiul „scapa cine poate”!?. Iar daca ai vecini buni, nici organele de control nu vor fi sesizate.

Propuneri:
- Revizuirea in integralitate a Normelor de protecție a spațiilor verzi pe teritoriul Municipiului București adoptate in anul 2009, cu implicarea asociatiilor profesionale in domeniu, a universitatilor de specialitate, a cetatenilor, etc.
- Eliminarea obligatiei ca persoanele fizice si juridice sa solicite aviz pentru realizarea de interventii asupra vegetatiei de pe terenul proprietate privata a persoanelor fizice si juridice. In acest sens va recomand sa va consultati cu Primaria Oradea, Primaria Sibiu, etc., autoritati care au eliminat acest aviz.
- In cazul in care se pastreaza obligatia mentionata anterior, care posibil va genera numeroase contestatii si procese in instanta, indicat ar fi sa se prevada: a) modalitatea prin care persoanele fizice si juridice vor fi sprijinite din punct de vedere financiar pentru intretinerea “spatiilor vezi” private, sau b) reglementarea unei taxe pentru toti cetatenii care nu detin un spatiu verde privat in intretinere personala, insa care se bucura de calitatea aerului generata de vegetatia situata pe proprietatea privata a persoanelor fizice si juridice care intretin spatiile verzi proprii din bugetul personal.
Viorel 2023-06-06 14:57:13
Ce se intampla cu documentatiile care nu primesc raspuns?
Consider necesar un termen rezonabil de raspuns (30 zile) apoi penalizat emitentul (PMB).
Marian Stoica 2023-06-06 23:39:44
Este egal cu ZERO acest proiect de hotărâre atât timp cât nu există REGISTRUL SPAȚIILOR VERZI aprobat prin HCGMB.
La Sectorul 3, Garda de Mediu a găsit soluția să nu mai aplice sancțiuni. Invocă lipsa REGVER.
Citat de pe site-ul PMB: „În prezent, Registrul Spaţiilor Verzi din Municipiul Bucureşti nu are valoare administrativă şi nu produce efecte juridice, terenurilor amenajate sau înregistrate ca spaţii verzi, indiferent de regimul juridic fiindu-le aplicate prevederile legislaţiei de mediu în vigoare.”

Să nu uităm faptul că actualul primar general susținea în 2018 că este nevoie de aprobarea cât mai urgentă a Registrului Spațiilor Verzi.